woensdag 20 juni 2018

Kei 15: 44 Limburgse helmen , Halen

Oorlogsmonumenten ik moet bekennen dat het me weinig zegt. Niet dat ik er geen respect voor heb en natuurlijk ben ik oud-strijders en de militairen dankbaar. Maar ik krijg het er altijd koud van. Zelf ben ik een gevoelensmens en het raakt me altijd als ik er dieper over nadenk. Nu dit is toch wel meer dan een oorlogsmonument, de helmen verbinden de verhalen van 44 Limburgse gemeente. En volgens mij is dat iets goeds, want het is nodig om over het verleden te denken, maar ook om eens naar het nu te kijken. De boodschap blijft natuurlijk dat de 44 kunstwerken/helmen ons herinneren aan de gruwel van de oorlog. Maar anderzijds zijn ze symbool van hoop en vrede.
Elke gemeente heeft "zijn" helm versierd, elk met een eigen verhaal.
Deze plek is niet zomaar gekozen. Net op dit veld heeft de slag der Zilveren Helmen plaats gevonden. De helmen vormen een blijvend symbool dat de eerste wereld oorlog in Limburg herdenkt.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten